Ga naar cookies accepteren Ga naar hoofd navigatie Ga naar pagina-inhoud Ga naar contact informatie
  • Home
  • Webshop
  • Contact
rondje-amersfoort.nl
  • Smaken van Rondje Amersfoort
    • Keientrekkers
    • De Koppelpoort
    • Muurhuizen
    • Onze Lieve Vrouwetoren
    • 150 jaar Mondriaan limited edition
    • Bicicleta Likoretta limited edition
  • Proefdoos miniaturen
  • Cadeaupakketten
  • Personaliseren
  • Skyline Amersfoort
  • Limited Edition
    • Limited Edition
    • La Vuelta Bicicleta Likoretta Limited Edition
    • 150 jaar Mondriaan Limited Edition
  • Webshop Rondje Nederland
  • Waar te verkrijgen

Algemene Voorwaarden

terug

Algemene voorwaarden


Artikel 1- Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

1. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;

2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;

3. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

4. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruiktvoor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;

5. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingrecht;

6. Herroepingrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;

7. Dag: kalenderdag;

8. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de levering-en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;

9. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.

Artikel 2 –Identiteit van de ondernemer

Rondje-Utrecht handelend onder de naam/namen; Guillaume’s Fijn-Proeverij
Vestigings-& bezoekadres: Henrica van Erpweg 111.
Telefoonnummer: +31 (0) 6 366876.
KvK-nummer: 57317909
BTW-identificatienummer: NL 170640000B01

Artikel 3 –Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.

2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven datde algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.

3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.

4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product-of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 -Het aanbod

1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.

2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:

  • de prijs inclusief belastingen;
  • de eventuele kosten van aflevering;
  • de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
  • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingrecht;
  • de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst; de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van de prijs;
  • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het basistarief;
  • indien de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
  • de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
  • de eventuele talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
  • de gedragscodes waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen;
  • en de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot voortdurende of periodieke aflevering van producten of diensten.

Artikel 5 -De overeenkomst

1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.

2. Indien de consument het aanbod langs elektronischeweg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.

3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

4. De ondernemer kan zich –binnen wettelijke kaders –op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belangzijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.

5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:

  • a) het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
  • b) de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingrecht;
  • c) de informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
  • d) de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der overeenkomst;
  • e) de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.

6. Indien de ondernemer zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6a -Herroepingrecht bij levering van producten

1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.

2. Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en –indien redelijkerwijze mogelijk -in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 6b -Herroepingrecht bij levering van diensten

1. Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen, ingaande op de dag van het aangaan der overeenkomst.

2. Om gebruik temaken van zijn herroepingrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 -Kosten in geval van herroeping

1. Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.

2. Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

Artikel 8 -Uitsluiting herroepingrecht

1. Indien de consument niet over een herroepingrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdigvoor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.

2. Uitsluiting van het herroepingrecht is slechts mogelijk voor producten:

  • a) die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
  • b) die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
  • c) die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
  • d) die snel kunnen bederven of verouderen;
  • e) waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  • f) voor losse kranten en tijdschriften;
  • g) voor audio-en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

3. Uitsluiting van het herroepingrecht is slechts mogelijk voor diensten:

  • a) betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
  • b) waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
  • c) betreffende weddenschappen en loterijen.

Artikel 9 -De prijs

1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in Btw-tarieven.

2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.

3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.

4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:

  • a) deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen;
  • of b) de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de prijsverhoging ingaat.

5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.

Artikel 10 -Conformiteit en Garantie

1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.

2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de weten/of de overeenkomst op afstand.

Artikel 11 -Levering en uitvoering

1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.

2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.

3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.

4. In geval van ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding, terugbetalen.

5. Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingrecht niet worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.

6. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 12 -Duurtransacties

1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomenopzeggingsregels.

2. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan heeft een looptijd van maximaal twee jaar. Indien is overeengekomen dat bij stilzwijgen van de consument de overeenkomst op afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een overeenkomst voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting vande overeenkomst maximaal één maand bedragen.

Artikel 13 -Betaling

1. Voor zover niet later is overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaanbinnen 14 dagen na bestelling. Hierna vervalt de bestelling. Bestelling worden alleen uitgeleverd na ontvangstvan 100% van de overeengekomen opdracht.

2. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.

3. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 14 -Klachtenregeling

1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.

2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument de gebreken heeftgeconstateerd.

3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 15 -Geschillen

1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).

3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.

4. Uiterlijk drie maanden nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.

5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is deondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.

6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.

7. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.

8. Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Thuiswinkel bij uitsluiting bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.Artikel 16 -GarantieGuillaume’s Fijn-Proeverij bekijkt uw verzoekttot garantiemits ereen schriftelijk beroep hierop gedaan wordt. U kunt hiervoor de aangegeven contactgegevens gebruiken.

Artikel 17 -Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagenop een duurzame gegevensdrager.Artikel 18 -Wijziging van de algemene voorwaarden.Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

terug

Hieronder alle 4 smaken van Rondje Amersfoort:

Onze Lieve Vrouwetoren Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Onze Lieve Vrouwetoren Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Onze Lieve Vrouwetoren voorzijde Rondje Amersfoort, OlV-toren Onze Lieve Vrouwetoren De ‘Onze Lieve Vrouwetoren’ is het huidige overblijfsel van de ‘Onze Lieve Vrouwekerk’. Dit is nu een bruisend plein is in het centrum van Amersfoort. Wat nu het ‘Onze Lieve Vrouweplein’ is, werd in de 14e eeuw een kapel gebouwd. Door de vondst van een miraculeus Mariabeeldje in 1444 werd Amersfoort een belangrijke bedevaartstad, waardoor vele pelgrimstochten hier naartoe leidden in de hoop genezing te vinden. Door de toenemende drukte in de stad zou de kerk zijn vergroot. En met de opbrengsten van de Pelgrim bezoekers kon vervolgens in 1460 een ruim 98 meter hoge toren worden gebouwd. Hiermee is de toren de derde hoogste toren van Nederland. De toren kwam los van de kerk te staan en is gebouwd op de fundamenten van de oude stadsmuur van Amersfoort. De toren is gebouwd in Laatgotische stijl met de Utrechtse Domtoren als voorbeeld. In 1787, toen de kerk diende als een munitieopslagplaats, is de Onze Lieve Vrouwekerk verloren gegaan na een buskruitontploffing, hierbij bleef de Onze Lieve Vrouwetoren gespaard. Later in 1804 ontsprong de toren de dans aan een grootse brand. Na een blikseminslag sloeg de houten spits van de toren in brand. Lenaert Nicasius, de stadstimmerman verantwoordelijk voor openbare gebouwen dus ook voor de toren, hakte de brand met een bijl uit en redde de toren. Lange tijd (van 1832 t/m 2016) is de Onze Lieve Vrouwetoren het kadastraal nulpunt van Nederland geweest, dit geografisch middelpunt is met de X- en Y-as in de bestrating aangegeven. Ook zijn de muren en steunpilaren van het Mariakappeletje in de bestrating aangeven met licht grijze bestrating Deze likorette heeft de heerlijke smaken van chocola & amandel geïnspireerd door ‘t Amersfoorts Lieve Vrouwtje koekje van Bakkerij Van der Meer.

Keientrekkers keitjes Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Keientrekkers keitjes Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Keientrekkers Keitjes likorette Rondje Amersfoort, Ontdek de smaak van Amersfoort De stad Amersfoort draagt als bijnaam ‘Keistad’, waaraan de inwoners de geuzennaam ‘Keientrekkers’ danken. Dit is ontstaan door een weddenschap van Jonkheer Everhard Meyster in 1661. Hij wedde dat hij genoeg mensen kon optrommelen om een zwerfkei vanaf de Waelberch bij Soesterberg naar de stad te verplaatsen. En het lukte hem! Met zo’n 400 man sleepte hij – een kleine tocht van 6 km – de 7157 kg wegende kei binnen de stadsmuren. 1672 werd de kei begraven nadat het verhaal van de Amersfoortse Keientrekkers zich door heel Nederland verspreidde. Er verschenen zelfs spotprenten en gedichten over de Amersfoortse kei en die vreemde Amersfoorters die hem hadden verplaatst. In 1859 werd de kei gevonden met het aanleggen van gasleidingen. Er werd verder niets mee gedaan, totdat in 1903 de Oudheidkundige Vereniging Flehite de kei liet opgraven en kreeg een nieuwe bestemming aan de Utrechtsestraat. In 1932 werd de kei verplaatst naar Plantsoen-Zuid bij de Arnhemsestraat. Na de opgraving in 1903 besloten de Amersfoorters hun Kei nog eenmaal in triomf te “trekken”. Een van de liederen die bij aankomst op de Utrechtseweg te horen was klonk zo: Komt trouwe burgers van Amersfoort, Trekt den Kei nu waar hij behoort: Spaart geen krachten op deez' schoonen dag, Trekt die eeuwen hier begraven lag. Allen te samen het touw aangevat, Op nu trouwe burgers van de Keienstad." Vanaf 1971 zijn er in de stad jaarlijks Keistadfeesten. Vijf dagen lang, compleet met historische optocht en bestorming van de Koppelpoort, taptoe, vlooienmarkt en boekenmarkt.

De Koppelpoort Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

De Koppelpoort Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Koppelpoort likorette Rondje Amersfoort, Ontdek de smaak van Amersfoort Amersfoort kent vele toegangspoorten, waarvan de ‘Koppelpoort’, de ‘Kamperbinnenpoort’ en ‘Monnikendam’ de belangrijkste zijn. En deze zijn vandaag de dag nog steeds als monumenten te bezichtigen. De Koppelpoort is een stadspoort van Amersfoort. De poort is gebouwd tussen 1393 en 1427 als onderdeel van de 2e stadsmuur. Het is een gecombineerde land- en waterpoort, waar het water vanuit de stad in de Eem stroomt. De naam Koppelpoort slaat op het gebied buiten de poort wat De Koppel werd en wordt genoemd. Dit gebied was een gemeenschappelijke weidegrond voor o.a. de boerderijen die na de aanleg van de tweede stadsmuur binnen de muren waren komen te liggen. De poort werd elke dag 2 maal open en dicht gedaan door zogeheten raddraaiers, de relschoppers en ordeverstoorder van de stad. Deze raddraaiers moesten in de tredmolen lopen waardoor de schuifdeur de toegang vanaf de rivier de Eem afsloot van de toegang tot de stad en zo indringers konden weren. Toen rond 1840 alle verdedigingswerken werden afgebroken, dreigde ook de Koppelpoort te verdwijnen. Maar de poort bleef gespaard en werd in 1886 gerestaureerd. Ruim honderd jaar later, 1996-1998, is de poort opnieuw gerestaureerd. Ook afkomstig van de 2e stadsmuur is de waterpoort ‘Monnikendam’. De ‘Kamperbinnenpoort’ is afkomstig van de 1ste stadsmuur als eerste stadspoort van Amersfoort. De Amersfoortse patisserie Van Gent maakt al jaren de Koppelpoortkoekjes, de smaak van dit koekje proef je terug in deze likorette.

Muurhuizen koffie Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Muurhuizen koffie Likorette Amersfoort Rondje Amersfoort Ontdek de smaak van Amersfoort

Muurhuizen koffie likorette Rondje Amersfoort, Ontdek de smaak van Amersfoort Na het verkrijgen van stadsrechten voor Amersfoort in 1259 werd een stadsmuur gebouwd wat de 21 hectare van de stad vormde. Met de stadsuitbreiding die in 1450 werd afgerond is de oude stadsmuur afgebroken en zijn de grachten dicht gemaakt. Hier is men een nieuwe stadsmuur gaan bouwen en groeide de stad naar 68 hectare. Van o.a. de resten van de oude stadsmuur werden boven op de voormalige muur nieuwe huizen gebouwd wat de zogenaamde ‘Muurhuizen’ heeft gevormd. Ook zijn sommige huizen tegen de oude stadsmuur aangebouwd. De muurhuizen zijn gebouwd als een cirkelvormige straat van 870 meter lang. Ook werden nieuwe singels, zoals de Zuidsingel en de Westsingel gegraven om de afwatering in de stad te verbeteren. Een mooi voorbeeld van een Muurhuis is de ‘Huis Tinnenburg’ en ‘Plompetoren’. Huis Tinnenburg is een monumentaal pand uit het begin van de 15e eeuw. In tegenstelling tot de meeste andere Muurhuizen, is Huis Tinnenburg al gebouwd voordat de tweede stadsmuur werd aangelegd. Samen met ‘Huis Rommelenburg’, aan de andere kant van de gracht, vormde ze samen een waterpoort richting de gracht. De Plompetoren was een gevangenis aan de oude eerste stadsmuur, hierdoor draagt dit muurhuis ook wel de bijnaam ‘Dieventoren’. De smaak van deze likorette geeft je een warm (muur)huiselijk gevoel door de verfijnde maar volle smaak van koffie.

Amersfoortse groet

Guillaume Coret


06 - 11 36 68 76
Stuur een bericht

LEGAL
  • Algemene Voorwaarden
  • Cookies
  • Privacy



Deel via LinkedIn Deel via Facebook Deel via Reddit Deel via E-mail Deel via Whatsapp
rondje-amersfoort.nl © 2025 | Disclaimer
Deze website maakt gebruik van cookies.

Accepteer cookies en vergelijkbare technologieën om uw browser-ervaring, beveiliging, analyse te verbeteren. Lees meer over de gebruikte cookies.

Weiger Cookies Ik accepteer cookies
Algemene Voorwaarden
rondje-amersfoort.nl
by Guillaume Coret
X
Voeg toe aan beginscherm
Voeg toe aan beginscherm